24h/365 dni
Nie potrzebujesz skierowania
Zadzwoń - 24 godziny na dobę
image

Jak pomóc mniej zdolnemu dziecku w nauce?

26.08.19

Większość rodziców chce, aby ich dziecko dobrze się uczyło i przynosiło świadectwa z paskiem. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Mniej zdolna pociecha wcale nie jest powodem do rozpaczy. Raczej wyzwaniem – jak rodzic może mu pomóc w nauce, jednocześnie nie wyręczając go w szkolnych obowiązkach. Jest to także okazja, aby dowiedzieć się, czy jest w stanie zaakceptować fakt, że dziecko ma trudności w szkole.

Wczesna diagnoza i stopniowanie trudności

Jak najwcześniej rozpoznana dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia lub inna trudność to już połowa sukcesu. Badania wykonywane są w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Mając taką wiedzę, trzeba poinformować wychowawcę o problemie.
Jak z kolei można pomóc dziecku w nauce w domu? Wsparcie rodzica potrzebne będzie przy odrabianiu lekcji. Warto rozpocząć od najłatwiejszych zadań domowych. Jeśli dziecko sobie z nimi łatwo poradzi, wówczas będzie bardziej zmotywowane, aby zająć się kolejnymi. Trzeba się jednak liczyć z tym, że takie stopniowanie trudności z dnia na dzień może przynieść efekt w postaci braku postępów, nierozwijania umiejętności, a co za tym idzie – niechęci do dalszej pracy.
Przy wspólnych zmaganiach koniecznie trzeba pamiętać o chwilach odpoczynku i relaksu, którego dziecko po szkole również potrzebuje. Jest to także potrzebne dla jego rozwoju. Najlepiej więc opracować plan dnia z uwzględnieniem też czasu wolnego.
W czasie odrabiania lekcji ważne jest także zadbanie o odpowiedni porządek na biurku i w najbliższym otoczeniu, aby nic nie rozpraszało uwagi ucznia.

Ćwiczenie różnych umiejętności i wzmacnianie własnej wartości

Jeśli rodzic wie, z czym ma problem dziecko w nauce, to chce z nim głównie nad tym pracować. Tymczasem, aby nie zniechęcić i nie zmęczyć go, powinno się ćwiczyć zarówno umiejętności słabe, jak i te lepiej opanowane.
Ponadto dziecku z problemami w nauce potrzebne jest wzmacnianie jego poczucia własnej wartości. Każda okazja do tego, aby celebrować radość z własnej pracy, odniesionych nawet najmniejszych sukcesów jest bardzo ważna. W ten sposób czuje ono, że wcale nie jest takie złe. Zmotywowane w ten sposób z większą chęcią zabierze się za kolejne ćwiczenia. Docenianie starań dziecka jest więc niezbędne w procesie niesienia pomocy.

Problemy w nauce – oczekiwania na miarę możliwości dziecka

Nie ma co stawiać zbyt wygórowanych oczekiwań dziecku w nauce, zwłaszcza na początku wspólnego uczenia się. Lepiej poobserwować, jakie dziedziny sprawiają mu mniej trudności, a więcej przyjemności. Każdy uczeń ma mocne i słabe strony. Zamiast czekać na świadectwo z piątkami ze wszystkich przedmiotów, lepiej doceniać wysiłek, jaki uczeń wkłada w naukę tego, co jest dla niego najtrudniejsze. Wiara w jego możliwości będzie wzmacniała jego poczucie wartości, co kiedyś zaprocentuje w dorosłym życiu.

Gdzie szukać pomocy w przypadku problemów z nastolatkiem?

Czasami dziecku z problemami w nauce potrzebne jest także inne wsparcie. Te kłopoty wynikać mogą bowiem z tego, że młody człowiek:
• wpadł w złe towarzystwo,
• zaczął brać narkotyki, pije alkohol lub ma problem z innym nałogiem,
• buntuje się,
• odreagowuje sytuację rodzinną np. rozwód rodziców, utratę kogoś z członków rodziny, konflikty między jej członkami.
Popełnione błędy w wychowaniu, w tym niedostateczne poświęcanie uwagi dziecku, odbijać się może m.in. na nauce. Gdzie szukać pomocy, kiedy pojawiają się inne problemy z nastolatkiem? Najlepszym wsparciem jest wówczas psycholog lub psychiatra. Jeśli kłopoty w szkole spowodowane są nałogiem, najlepszy okaże się terapeuta specjalizujący się w uzależnianiach. Na takie wsparcie można liczyć m.in. w naszym ośrodku.
Rola rodzica w przypadku dziecka, które nie radzi sobie w szkole, jest więc bardzo duża. To on w pierwszej kolejności powinien nie tylko motywować do nauki, ale także pomagać w przyswajaniu wiedzy oraz budowaniu w młodym człowieku poczucia jego wartości. Ważna jest atmosfera akceptacji, zrozumienia oraz życzliwości. Rodzic nie powinien również przeoczyć, że problemy dziecka wynikają z innych powodów i jak najszybciej zareagować.